Covid-19 virus. Update 2 April.

Op deze pagina houden we u graag op de hoogte van de actualiteit rondom de corona crisis en de gevolgen daarvan voor uw reservering. 

De reisomstandigheden in de wereld zijn helaas op dit moment overal onzeker. Ook naar Zuid-Frankrijk kan helaas op dit moment niet worden gereisd. Onduidelijk is wat er de komende weken gaat gebeuren, VillaSud volgt hierbij nauwlettend de reisadviezen van BuZa en de richtlijnen van ANVR en ACM

Duidelijk is dat deze onzekerheid ons allemaal erg raakt. Zowel u als huurder, als de particuliere eigenaren van de vakantievilla’s, die verhuurd worden, als VillaSud zelf. Wij zullen ons als bemiddelaar tot het uiterste inspannen om voor huurders en eigenaren een oplossing te vinden, waarbij de ‘pijn’ ook financieel zo eerlijk mogelijk wordt verdeeld. Niemand kan immers iets doen aan deze situatie en iedereen heeft financieel nadeel

Frankrijk is vanaf 17 maart in lock down. Het reisadvies van het Ministerie van BuZa is onveranderd ‘oranje’, net als voor veel andere landen in Europa op dit moment: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/frankrijk/reizen/reisadvies

_____________________________________________

U wilt graag weten wat uw mogelijkheden zijn?

1. U heeft een reservering met aankomst tot en met 30 april;

2. U heeft een reservering met aankomst ná 30 april;

_____________________________________________

1. U heeft een reservering met aankomst tot 30 april.

Als gevolg van de huidige Covid-19 crisis gaat u helaas niet kunnen verblijven in de villa die u bij ons heeft geboekt.
Wij begrijpen dat dit een teleurstelling voor u is. Hoe nu verder? 

Volgens de Algemene Voorwaarden, die zijn gebaseerd op de ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten ($3) kunt u als huurder helaas niet kosteloos annuleren  

Natuurlijk begrijpen wij, als ook de eigenaar waar u een villa van huurt, dat er sprake is van bijzondere omstandigheden. Wij noemen hier specifiek ook de eigenaar want uw huurovereenkomst is er één tussen u en de eigenaar van de accommodatie. VillaSud is in deze de bemiddelaar.

Dit laat onverlet dat wij onze uiterste best gaan doen om voor u een passende oplossing te vinden. Voor de meeste boekingen is er reeds contact opgenomen door Team VillaSud. Als dit nog niet is gebeurd dan gebeurt dit alsnog op zeer korte termijn.  

Een passende oplossing kan zijn omboeken naar een latere periode in 2020 of 2021.  

Wij zijn blij te constateren dat veel eigenaren op dit moment positief staan tegenover het omboeken van bestaande reserveringen tot een later moment in 2020 of eventueel 2021. Voor de volledigheid, een eigenaar heeft de mogelijkheid maar geen verplichting om dit te doen. 

Wellicht kunt u alvast nadenken over een nieuwe vakantie periode in geval we kunnen omboeken?

_____________________________________________

2. U heeft een reservering met aankomst na 30 april.

In principe geldt voor u ook alles hetgeen staat vermeldt onder 1. 

Voor wat betreft het voldoen van de eindbetaling. Om u een helpende hand te bieden vragen wij rond 10 weken voor uw verblijf om uitstel van betaling van de eindbetaling bij de eigenaar van uw accommodatie. Op dit moment gaan verreweg de meeste eigenaren akkoord met het uitstel. 

  • Uitstel is op aanvraag en wordt per e-mail aan u bevestigd
  • Uitstel is tot 2 weken voor aanvang van verblijf,
  • Annuleren is ook tot 2 weken voor aanvang van verblijf 

In de periode van 4 tot 2 weken voor aanvang van uw verblijf nemen wij opnieuw contact met u op om de situatie op dat moment te bespreken. Zie ook item 1.

Met het verlenen van uitstel hopen wij u ietwat aan rust te bieden in deze bizarre tijden. Uitgangspunt is dat u deze zomer graag op vakantie wilt en de eigenaar u graag ook de villa verhuurt. Er kan nog van alles gebeuren. Het kan ook zo zijn dat u gewoon nog op vakantie kunt naar uw villa in Zuid-Frankrijk. Vooralsnog is afwachten de betere optie voor iedereen.  

_______________________________________________

Hieronder leest u de antwoorden op mogelijke vragen.

Mag ik mijn reservering annuleren? Ja u mag altijd annuleren.  Alleen gelden dan wel onze reguliere  annuleringsvoorwaarden, die zijn gebaseerd op de ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten ($3). 

Wat zijn de reguliere annuleringsvoorwaarden? U kunt als huurder helaas niet kosteloos annuleren. Juridisch is de situatie als volgt: U heeft een losse accommodatie geboekt. Indien het verblijf in de betreffende accommodatie feitelijk kan worden uitgevoerd en theoretisch uitvoerbaar is bestaat er geen recht op kosteloos annuleren met terugbetaling van de huurpenningen. Het reizen van- en naar de villa valt niet onder de invloedssfeer van de eigenaar. (Bron ANVR en ACM)

Bij een annulering worden aan u de volgende kosten in rekening gebracht.

  • Bij annulering acht weken of langer voor aanvang van het verblijf: 35% van de gefactureerde huursom en het bedrag van de gefactureerde kosten ‘Servicepakket’. 
  • Bij annulering binnen de termijn van acht (twee*) weken voor de dag van aanvang van het verblijf: 100% van de gefactureerde Huursom en 100% van de gefactureerde kosten ‘Servicepakket’.

* Indien er aan u uitstel van betaling is verleend.

Waarom kan ik niet kosteloos annuleren? Het recht op kosteloos annuleren vloeit voort uit de wet Pakketreizen en Gekoppelde Reisarrangementen. De door u geboekte accommodatie valt niet onder deze Wet. De door u geboekte accommodatie betreft een zogenaamde los reisonderdeel en valt niet onder de definitie van Pakketreizen.   

Biedt een annuleringsverzekering uitkomst? De meeste annuleringsverzekeringen bieden helaas geen dekking tegen annuleringen als gevolg van epidemieën. Of kosten van annuleren of omboeken gedekt zijn hangt af van het type verzekering dat u heeft afgesloten. Bekijk het overzicht van de voorwaarden per reisverzekeraar.

Wat gebeurt er zodra er weer gereisd kan worden naar Zuid Frankrijk? Wij hopen voor iedereen dat de reisomstandigheden nog voor de zomervakantie zullen verbeteren. Zodra er weer gereisd kan worden, zal iedereen graag op vakantie willen, het liefst naar een plek, waar met eigen vervoer naar toe kan worden gereisd, zoals Zuid-Frankrijk. Een privé villa met zwembad met uw eigen reisgezelschap blijft daarbij – naar onze mening – een aantrekkelijke vakantiekeuze. Dan is het fijn dat u al een villa heeft geboekt. Het kan zo maar gebeuren dat, zodra er weer kan worden gereisd, er in juni/juli een ‘run’ ontstaat op vakantie-accommodaties in Frankrijk. 

Ik heb een reservering voor in de maand juli of augustus. Kan ik annuleren?

Ja, dat kan. Alleen gelden dan wel onze reguliere annuleringsvoorwaarden, die zijn gebaseerd op de ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten ($3). Ons advies is om af te wachten. Wij nemen sowieso contact met u op inzake de eindbetaling en ook rond 3 a 4 weken voor aanvang van uw verblijf.

Is afwachten vooralsnog de betere optie? VillaSud is doorlopend in gesprek met individuele eigenaren om samen met u als huurder te zoeken naar een passende oplossing. Uitgangspunt daarbij is dat u deze zomer graag op vakantie wilt en de eigenaar u graag ook de villa verhuurt. Er kan nog van alles gebeuren. Vooralsnog is afwachten de beste optie voor iedereen. 

Maar ik moet nu mijn eindbetaling al voldoen. Kan ik uitstel krijgen? Wij vragen alle eigenaren om uitstel van betaling te verlenen tot 2 weken voor vertrek. Uiterlijk 8 weken voor vertrek nemen we vanuit VillaSud met u contact hierover op. U kunt dan nu de ontwikkelingen aanzien en uiterlijk 2 weken voor vertrek nog besluiten of u alsnog wilt annuleren. Terwijl u er wel zeker van bent dat uw villa voor u gereserveerd blijft. Fijn voor als de reisomstandigheden nog verbeteren! Zie ook item 2.

Wilt u 2 weken voor vertrek toch nog uw boeking annuleren? Dat kan uiteraard. Een e-mail aan Team VillaSud met de mededeling dat u wenst te annuleren volstaat. Indien de eigenaar u uitstel van betaling heeft verleend hoeft u niet de eindbetaling te voldoen. VillaSud neemt sowieso ook rond 3-4 weken voor verblijf persoonlijk contact met u op om met u te overleggen. Bij annulering bent u - ook dan - wel uw aanbetaling verschuldigd. Maar VillaSud zal dan wel voor u met de eigenaar overleggen of omboeking naar een andere periode mogelijk is en uw aanbetaling hiervoor (gedeeltelijk) kan worden gebruikt. Veel eigenaren staan hier welwillend tegenover. Een omboeking in 2020 verzorgen wij graag kosteloos voor u. Voor het omboeken naar 2021 worden wel extra kosten in rekening gebracht.