Schoonmaakrichtlijnen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan

Schoonmaakrichtlijnen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan

Dit moet je allemaal weten, van ontsmetten tot het zorgen voor de juiste basisbenodigdheden.

Deze pagina is bedoeld als richtlijn voor onze eigenaren en beheerders. Voor iedereen die dit jaar gasten in zijn/haar vakantiehuis ontvangt, is het belangrijk om uw schoonmaakroutine opnieuw te bekijken om er zeker van te zijn dat u doet wat u kunt om uzelf en uw gasten te beschermen.

Voor onze gasten willen we laten zien wat we doen om de verspreiding van COVID-19 te helpen voorkomen. Deze guidelines bevatten ook tips voor onze gasten hoe ze zichzelf kunnen beschermen.

Om u daarbij te helpen, hebben we wat richtlijnen opgesteld.

U kunt de schoonmaakrichtlijnen ook downloaden.

Waarom schoonmaken belangrijker is dan ooit

Netheid is altijd een van de belangrijkste aandachtspunten voor onze eigenaren, beheerders en gasten, maar dat is nu nog meer het geval omdat we allemaal verdere verspreiding van het virus willen voorkomen. Volgens de CDC is het mogelijk dat iemand COVID-19 oploopt door een besmet oppervlak aan te raken, zoals een deurknop of lichtschakelaar. Het virus kan op sommige oppervlakken enkele uren of zelfs dagen leven. Daarom is het zo belangrijk dat u oppervlakken die veel worden aangeraakt vaak schoonmaakt en desinfecteert, zeker tussen reserveringen door.

Het verschil tussen ontsmetten en schoonmaken

Als het gaat om het voorkomen van de verspreiding van ziektekiemen, is het belangrijk om het verschil tussen schoonmaken en ontsmetten te begrijpen. Schoonmaken is het verwijderen van ziektekiemen, vuil en onzuiverheden (zoals wanneer je een spons gebruikt om een zichtbaar vuile toonbank of kookplaat af te vegen). Ontsmetten is wanneer je chemicaliën gebruikt om ziektekiemen te doden (zoals spuiten met een bleekoplossing). Door eerst schoon te maken en vervolgens te ontsmetten, kunt u het risico op besmetting verminderen.

Volg deze schoonmaakrichtlijnen

Dit zijn een paar richtlijnen voor het schoonmaken van uw huis tussen verschillende gasten. Als u samenwerkt met een professionele schoonmaker, vertel die persoon dan om deze lijst ook te gebruiken.

1. Draag wegwerphandschoenen tijdens het schoonmaken. Persoonlijke beschermingsmiddelen als wegwerphandschoenen, -schorten en gelaatsbescherming (zoals zelfgemaakte of gekochte mondkapjes) kunnen extra bescherming bieden. Vergeet niet om direct na het uittrekken van de handschoenen je handen te wassen.

2. Lucht alle kamers voordat je gaat schoonmaken. De CDC adviseert om buitendeuren en ramen te openen en ventilators aan te zetten om de lucht binnen goed te laten circuleren voordat je gaat schoonmaken en desinfecteren. Lees deze informatie over goed ventileren vóór het schoonmaken van de CDC.

3. Was je handen grondig voor en na elke schoonmaakbeurt. Gebruik water en zeep en was ten minste 20 seconden. Gebruik als dat niet mogelijk is een antibacteriële handgel met minstens 60% alcohol. Meer informatie over zorgvuldig handen wassen

4. Eerst schoonmaken, daarna ontsmetten. Gebruik schoonmaakmiddel of zeep en water om vuil, vet, stof en ziektekiemen te verwijderen. Spuit zodra het oppervlak schoon is met een ontsmettend middel. Wacht een paar minuten en neem het oppervlak vervolgens af. Als je geen keukenrol of wegwerpdoekjes gebruikt, kunt u het beste een nieuw schoonmaakdoekje gebruiken voor elke gast.

5. Raak uw gezicht niet aan tijdens het schoonmaken. Om de verspreiding van ziektekiemen te voorkomen, adviseert de CDC om gezicht, neus en ogen niet aan te raken met ongewassen handen. Let hier dus extra op tijdens het schoonmaken.

6. Gebruik het juiste ontsmettingsmiddel. De meeste huishoudelijke ontsmettingsmiddelen die geregistreerd staan bij de Environmental Protection Agency, maar ook schoonmaakproducten met verdund huishoudelijk bleekmiddel of ten minste 70% alcohol, worden effectief geacht tegen het coronavirus. Let vooral op oppervlakken die vaak worden aangeraakt, zoals lichtschakelaars, deurklinken, afstandsbedieningen en kranen. (Onderaan de pagina vindt u onze volledige lijst met te ontsmetten oppervlakken.)

7. Denk ook aan banken, tapijten, gordijnen en andere zachte, poreuze oppervlakken. Verwijder zorgvuldig zichtbaar vuil en reinig daarna met geschikte schoonmaakmiddelen die geschikt zijn voor deze oppervlakken. Gooi spullen indien mogelijk in de wasmachine en was deze volgens de instructies van de fabrikant.

8. Was al het linnengoed op het warmste aanbevolen wasprogramma. Onder linnengoed vallen dekbedovertrekken, hoeslakens, hand- en badhanddoeken, keukenhanddoeken en dekens. Vergeet niet om handschoenen te dragen bij het aanraken van de vuile was en zorg ervoor dat je niet met de was schudt, omdat dit de verspreiding van ziektekiemen kan vergroten.

9. Reinig en ontsmet wasmanden en -zakken. Gebruik indien mogelijk een zak die u na gebruik kunt weggooien of wassen.

10. Leeg de stofzuiger na elke schoonmaakbeurt. Neem de stofzuiger af met ontsmettingsmiddel, net als andere apparaten zoals je vaatwasser en wasmachine.

11. Controleer tijdens het aanvullen van benodigdheden de houdbaarheidsdatums. Vergeet verder niet dat u huishoudelijk bleekmiddel nooit mag mengen met ammoniak of een ander schoonmaakmiddel, want daardoor kunnen giftige gassen vrijkomen.

12. Gebruik een vuilniszak in je vuilnisbakken. Door een vuilniszak in de vuilnisemmer te doen is het makkelijker om tissues en ander afval weg te gooien.

13. Gooi je schoonmaakspullen weg of was ze. Als u keukenrollen, desinfecterende doekjes en andere wegwerpschoonmaakspullen gebruikt, zet dan het vuilnis buiten als ju klaar bent. Gebruikt u schoonmaakdoekjes en andere herbruikbare producten, was deze dan op het warmst aanbevolen wasprogramma.

14. Verwijder al uw schoonmaakkleding op een veilige manier. Zodra u klaar bent met schoonmaken doet u alle beschermende buitenkleding zoals jassen, handschoenen of maskers af en uit, en gooi deze weg of was ze volgens de voorschriften. Vergeet niet om daarna ten minste 20 seconden uw handen te wassen.

Help gasten zichzelf te beschermen

Net als u zullen veel gasten extra stappen willen nemen om hun risico op besmetting te verminderen. Door zelf in- en uitchecken aan te bieden, bevordert u sociale onthouding. Overweeg een sleutelkastje of een slim slot met een toetsenpaneel te installeren. U kunt persoonlijk contact ook minimaliseren door tijdens het verblijf van uw gasten geen routineonderhoud uit te voeren.

Om gasten te helpen de ruimte extra schoon en hygiënisch te houden, is het belangrijk dat er voldoende basisbenodigdheden voorhanden zijn. Misschien is het ook verstandig om wat extra dingen beschikbaar te stellen. Bijvoorbeeld:

  • handzeep
  • keukenpapier
  • tissues
  • toiletpapier

Zorg voor voldoende extra handdoeken en lakens, vooral voor gasten die langer dan een paar dagen blijven. U kunt gasten aanmoedigen om zelf op te ruimen door ontsmettende en andere schoonmaakmiddelen achter te laten. U kunt ook de bovenstaande richtlijnen afdrukken en delen, zodat wanneer gasten besluiten om schoon te maken of linnengoed te wassen, ze dat volgens de richtlijnen van de CDC kunnen doen.

Gasten over uw verbeterde schoonmaakroutine vertellen

Gasten willen meer weten over alle extra maatregelen die je neemt om verspreiding van het virus tegen te gaan. Het is dus een goed idee om in de welkomstinformatie in uw villa te vermelden dat u grondig schoonmaakt. 

We hopen dat deze schoonmaakrichtlijnen van pas komen in deze moeilijke tijden. We blijven onze aanbevelingen bijwerken naarmate de situatie zich ontwikkelt. In de tussentijd vindt u op de CDC-website meer informatie over COVID-19. Controleer ook de richtlijnen van uw lokale overheid en gezondheidsautoriteiten.

*Dit artikel is gebaseerd op openbare informatie op de website van de CDC (Centers for Disease Control and Prevention). De CDC doet geen aanbevelingen met betrekking tot dit artikel of VillaSud, VillaSud doet geen toezeggingen en geeft geen garanties van welke aard dan ook, expliciet of impliciet, ten aanzien van de volledigheid, nauwkeurigheid, betrouwbaarheid, geschiktheid of beschikbaarheid met betrekking tot deze inhoud voor welk doel dan ook. Het handelen op basis van deze informatie is dan ook op eigen risico.

Checklist van schoon te maken en te ontsmetten objecten

Algemeen:

  • deurklinken
  • oppervlakken
  • lichtschakelaars
  • afstandsbedieningen
  • tafels
  • trekkoorden van ventilators en lampen
  • vensterbanken en raamgrepen
  • thermostaten
  • sleutels
  • föhns
  • leuningen
  • strijkplanken en -ijzers
  • vuilnis- en recyclingbakken

Keuken:

  • gootstenen
  • handgrepen van kasten
  • apparatuur: oven, broodrooster, snelkookpan, koffiezetapparaat, enz.
  • kookbenodigdheden: olie, zout- en pepermolen, veel gebruikte specerijen en opbergspullen, enz.
  • keukengerei dat niet vaatwasmachinebestendig is: keramische schalen, kunststof keukengerei voor kinderen, enz.
  • stoelen met stevige rugleuning

Badkamer:

  • wastafels
  • toiletten
  • kraan
  • douches en badkuipen
  • douchegordijnen en -deuren
  • shampoo, conditioner, doucheschuim en zeepdispensers

Slaapkamer

  • Kleerhangers en bagagerekken
  • Nachtkastjes

Schoonmaakapparatuur:

  • vaatwassers
  • stofzuigers
  • wasmachines/-drogers

Kinderartikelen:

  • speelgoed
  • draagbare wiegen en boxen
  • kinderstoelen

Andere voorzieningen:

  • fietsen
  • paraplu's
  • spellen
  • boeken